Η σιωπηρή παραίτηση ένας όρος που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής στους επιχειρηματικούς κύκλους και αναφέρεται στην κατάσταση όπου ένας εργαζόμενος σταματάει την εργασία του ενώ δεν έχει παραιτηθεί επίσημα.
Μπορεί να ακούγεται λίγο περίπλοκος σαν όρος για αυτό λοιπόν σε αυτό τον οδηγό θα προσπαθήσουμε να τον αναλύσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και συγκεκριμένα θα δούμε:
- Τι είναι η σιωπηρή παραίτηση και γιατί συμβαίνει
- Ποια είναι τα βασικά της χαρακτηριστικά, και
- Πως να την αντιμετωπίσετε
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν να τα δούμε ένα ένα.
Τι Είναι η Σιωπηρή Παραίτηση και Γιατί Συμβαίνει;
Η σιωπηρή παραίτηση όπως αναφέραμε και πριν είναι η κατάσταση στην οποία ένας εργαζόμενος αποχωρεί συναισθηματικά και διανοητικά από την εργασία του ενώ παράλληλα μπορεί να εξακολουθεί να πηγαίνει σωματικά κανονικά στην δουλειά.
Τι όμως μπορεί να το προκαλεί αυτό;
Τα αίτια δύναται να είναι πολλαπλά όμως τα κυριότερα είναι τα εξής:
- Εξουθένωση (Burnout)
- Έλλειψη ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής
- Ανεπαρκής αναγνώριση και ανταμοιβή
- Αίσθηση έλλειψης νοήματος στη δουλειά, δηλαδή ορισμένοι εργαζόμενοι δεν βρίσκουν νόημα ή ικανοποίηση στη δουλειά τους, και έτσι περιορίζουν την προσπάθειά τους στα απολύτως απαραίτητα.
Ποια Είναι τα Βασικά Χαρακτηριστικά της Σιωπηρής Παραίτησης;
Αφου λοιπόν μιλήσαμε για τον ορισμό και τα αίτια ας αναφερθούμε τώρα στα κυριότερα χαρακτηριστικά της σιωπηρής παραίτησης.
1. Περιορισμός της εργασίας στα αυστηρά πλαίσια των καθηκόντων
Το πρώτο που παρατηρείται συνήθως σε περιπτώσεις σιωπηρής παραίτησης είναι ο περιορισμός της εργασίας στα “απολύτως απαραίτητα”. Το άτομο δεν παίρνει περαιτέρω πρωτοβουλίες αλλά περιορίζεται στα αυστηρά καθήκοντα του.
2. Έλλειψη δέσμευσης και συνεισφοράς
Ένα άλλο σημάδι είναι όταν οι εργαζόμενοι που παλαιότερα ήταν πολύ ενεργοί στις συζητήσεις και στις ανταλλαγές ιδεών παύουν να μοιράζονται και κλείνονται στον εαυτό τους.
3. Μείωση της παραγωγικότητας
Κάτι ακόμα που πάντα συνοδεύει την σιωπηρή παραίτηση είναι η μείωση της παραγωγικότητας. Ο εργαζόμενος αφού πλέον δεν βρίσκει ενδιαφέρον στην εργασία του, δεν δίνει και ιδιαίτερη σημασία στο να φτάσει τους στόχους της παραγωγικότητας.
4. Έντονος αρνητισμός και παράπονα στην εργασία
Η ξαφνική έντονη αρνητικότητα μπορεί να είναι σημαντικό σημάδι ότι ένας εργαζόμενος σκέφτεται την αποχώρηση από την εργασία του.
5. Πρόωρες αναχωρήσεις ή ξαφνική αύξηση των ημερών ασθενείας
Τέλος, οι συχνές πρόωρες αναχωρήσεις ή η ξαφνική αύξηση των ημερών ασθένειας μπορεί αν συνδυαστούν με άλλα σημάδια να είναι προάγγελος κάποιας σιωπηρής παραίτησης.
Πώς θα Αντιμετωπίσετε την Σιωπηρή Παραίτηση
Καλά όλα αυτά με τα αίτια και τα χαρακτηριστικά, το θέμα ωστόσο είναι πως μπορεί να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σιωπηρής παραίτησης.
Ας περάσουμε λοιπόν να δούμε τους κυριότερους τρόπους αντιμετώπισης.
1. Ενίσχυση της επικοινωνίας και του ανοικτού διαλόγου
Το πρώτο που μπορείτε να εφαρμόσετε είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου κυριαρχεί η επικοινωνία και ο ανοιχτός διάλογος.
Ετσι, οι εργαζόμενοι σας θα νιώθουν αρκετή ασφάλεια ώστε να έρθουν σε εσάς με οποιοδήποτε πρόβλημα αντί να σκεφτείτε την σιωπηρή παραίτηση.
2. Προσφορά ευκαιριών ανάπτυξης και κινήτρων
Κάτι επιπλέον που μπορείτε να κάνετε είναι να βεβαιωθείτε πως προσφέρετε αρκετά κίνητρα και ευκαιρίες ανάπτυξης. Όταν ένας εργαζόμενος νιώθει πως έχει πολλές ευκαιρίες για να προχωρήσει στον χώρο που εργάζεται είναι πολύ πιο πιθανό να παραμείνει δεσμευμένος.
3. Ευελιξία στην εργασία
Η ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και την προσωπική ζωή συμβάλλει ουσιαστικά στην ικανοποίηση των εργαζομένων. Οι εργοδότες θα πρέπει να εξετάζουν ευέλικτες μορφές εργασίας ώστε να μειώνουν το άγχος και να προλαμβάνουν την επαγγελματική εξουθένωση.
4. Αναγνώριση και ανταμοιβή
Τέλος, κάτι ακόμα ιδιαίτερα σημαντικό στην επαγγελματική ζωή των εργαζομένων είναι η αναγνώριση και η ανταμοιβή.
Όταν νιώθουμε πως αυτό που προσφέρουμε εκτιμάται και “μετράει” τότε είναι πολύ πιθανό να παραμείνουμε συνδεδεμένοι με την εργασία μας και να αποφύγουμε το burn out.
Συνοψίζοντας
Ενώ η σιωπηρή παραίτηση μπορεί να φαίνεται ασήμαντη, στην πραγματικότητα μπορεί να έχει σοβαρό αντίκτυπο σε μία επιχείρηση.
Για τον λόγο αυτό πρέπει σε κάθε περίπτωση να την μελετάτε και να αναζητείτε τα αίτια της.
Στην AccountSaints παρέχουμε εξειδικευμένες υπηρεσίες συμβουλευτικής για φορολογικά, μισθολογικά και παραπλήσια ζητήματα και μπορούμε να ενισχύσουμε σημαντικά την ανάπτυξη της επιχείρησης σας.
Για οποιαδήποτε απορία ή πληροφορία που χρειάζεστε αναφορικά με την υπηρεσία μας μην διστάσετε να επικοινωνήσετε στο τηλέφωνο 2610 621 280 ή στο email [email protected]!